Vinnovera

Ottenby naturum

Långe Jan genom siluetterna i Ottenby vägskylt

En svalas flytt

Ottenby naturum ligger på Ölands södra spets, precis bredvid fyren Långe Jan. Udden är naturreservat och naturlig viloplats för flyttfåglar innan de ger sig ut över Östersjön söderut på hösten, och igen när de kommer tillbaka. Alldeles bredvid ligger Ottenby fågelstation som är ett av Sveriges äldsta nav för studier av fåglar med sina 70 år av oavbruten ringmärkning.

Här ville Ottenby naturum byta ut sin fasta utställning till en som involverade och engagerade besökarna i flyttfåglarnas liv. Våra vänner på Katapultkontoret i Norrköping bad oss om hjälp att konceptualisera och skapa en digital del av utställningen där besökarens inlevelse stod i centrum.

Vår lösning blev Flyttsimulatorn, en interaktiv resa i fem etapper från Ottenby ner till Kapstaden där varje etapp fokuserade på någon av de faror och risker flyttfåglar möter på vägen.

Kontrollen över svalan löstes med IR-kameran Kinect, som utvecklats för kroppsstyrning av spelkonsollen Xbox. Besökaren håller ut armarna som vingar och lutar åt höger eller vänster för att styra. För att gå vidare från infotexterna som dyker upp efter varje etapp flaxar man med de nyfunna vingarna.

Startskärmen med instruktioner på svenska och engelska

Digital invit att ta del av naturen

En del av utmaningen var att hitta ett visuellt språk för att förankra det digitala i resten av utställningen och i omgivningen. Här använde vi oss av lokala akvareller, växter och blommor samt naturumets egna visuella tema som inspirerats av fågelsiluetter. Simulatorns startskärm blev en lugn vy över udden och havet med svalan man senare styr på en telefonlina i förgrunden och svalans flock i luften. Lite animation för att antyda interaktivitet samt en uppmaning att hålla ut armarna för att komma igång och lyfta från linan.

De olika etapperna går igenom jakt efter myggor för att orka flyga vidare, att hålla sig nära flocken för säkerhet när rovfåglar hotar, undvika en storm, navigera med fåglars biologiska kompass samt slutligen hitta det favoritträd där man byggt rede tidigare år.

Familj turas om i Flyttsimulatorn

Simulatorn är placerad i ett halvcirkelformat innerrum, med öppningar på bägge sidor längs med väggen. Den stora skärmen och markerade fotpositionerna väcker nyfikenhet och drar in besökaren. Här kommer vi åt styrkan i en digital och interaktiv berättelse men bibehåller lättillgängligheten och den direkta kopplingen till det fysiska som återfinns i resten av utställningen.

Den nya fasta utställningen öppnades i mitten av maj i år och Flyttsimulatorn är en populär och central del som tillför ett unikt perspektiv till besöket. För oss på Vinnovera var uppdraget en ny utmaning som vi gärna tog oss an, att med webbteknik och lättillgänglig hårdvara skapa en upplevelse som lyfter in besökaren i svalornas flytt.

Besökare i Flyttsimulatorn

Casefilm - cirka 5 min

Vinnovera

Vinnovera

(info@vinnovera.se)

Vi är specialister på front-end och ser gränssnitt för desktop, läsplattor och mobil som vårt hantverk. Vi vill jobba med kunder som tycker att kvalité är viktigt, tänker långsiktigt och vill skapa webbupplevelser med det där lilla extra.

Tillbaka till kunder & projekt | Mer om Vinnovera